WebSzakács

Nos, vegyük sorban: ---| Szakács - az nem vagyok, nem tudok, de szeretek főzni és szoktam is ---| Informatikus - az sem vagyok, de annak készültem ---| Bankár - nos... ez akartam lenni a legkevésbé, de miből telne a kulináris kalandokra?!;)

Számláló

"Fehér" kenyér

2009.06.01. 20:55 | webszakacs | Szólj hozzá!

Címkék: kenyér sós sütés pékáru

Egészen biztos, hogy mindenkinek van olyan tapasztalata, hogy a mai kenyerek nem mindig olyanok mint 10-15 évvel ezelőtt.

Nos, erre két magyarázat lehet:

  1. az 1999-ben, vagy azelőtt sütött kenyerek mára jóesetben elporladtak, vagy megkövültek, fogyasztásuk még kivételes esetben, "geronto-gasztro" mániában szenvedőknek sem ajánlott
     
  2. olcsó, gyenge minőségű és különböző adalékanyagokkal felpuffasztott terméket vásárolt

A fenti problémákat orvoslására osztom meg veletek a kedvenc kenyér alapreceptem.

"Fehér" kenyér

Hozzávalók:

  • 600 g liszt (én BL-55-öst használok  a szakirodalomban előírt BL-80 helyett /ezért van idézőjelben a címben a "fehér" szó/)
  • 1 teáskanál só
  • 1 teáskanál cukor
  • 1 csomag szárított élesztő
  • 300 ml langyos víz
  • 1 evőkanál olaj
  • 1 evőkanál tej (a végén)

 

Ha ismét a szakirodalomra hagyatkozunk, akkor a lisztet természetesen szitálni kell, de mivel /mint említettem már valahol/ nem vagyok szakács, így én nem töltöm ezzel az időt. :)

Tehát,

a helyes időgazdálkodást figyelembe véve a következőképpen járjunk el:

A víz legyen langyos, ebben kell feloldani a cukrot (így gyorsabb és az élesztő is hamarabb felfut). Amikor már nem látszanak a cukorkristályok, akkor kell belekeverni a tasakos élesztőt, majd az olajat és ezt félre is tehetjük.

Egy nagy tálba mérjük bele a lisztet, ügyelve a tál méretére, mivel később ebben fogunk dagasztani, célszerű nagy méretűt választani.

Ja és a só is a liszthez kerül.

Amikor ez megvan, akkor lassan hozzá lehet adni a félrerakott, azóta kicsit felfutott élesztős vizet.

Nekem általában 10-15 perc elég, hogy kézzel hólyagosra dagasszam, a titka csak annyi, hogy a vizet egyszerre öntsük bele, NE KIS ADAGOKBAN!

A dagasztott tésztát fedjük le és meleg helyen kb. 45 percig hagyjuk kelni. Ideális, ha a sütőben van kelesztő program ami 30-35 C fokon tartja a készüléket.

Amikor ez megvolt, még 2-3 percig kell dagasztani.

 

ÖSSZE FOG ESNI! NEM KELL PÁNIKOLNI!

 

A második dagasztás után mehet a kilisztezett tepsibe és vissza a sütőbe.

Fontos, hogy még hagyjuk így kb 10 percig kelni és csak azután kapcsoljuk be a sütést.

180 fokon 50 percig kell sülnie.

Ekkor kell a tej, amihez egy kis vizet keverhetünk. Ezzel kell átkenni a tetejét és ettől olyan igazi barna és ropogós lesz.

Még kb 10 percre kell visszatenni a sütőbe, ahogy aranybarna lesz a teteje, már kész is.

Tipp: Soha ne forrón szeleteljük.

WSz

A bejegyzés trackback címe:

https://webszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr751157630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása